Kaarisillalla

Usko ja luottamus
 
PääsivuPääsivu  PortaaliPortaali  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 
Rechercher Tarkennettu haku
Avainsanat
hyvää yötä
Viimeisimmät aiheet
» Sanaa tälle päivälle
Tänään kello 14:00 kirjoittaja Kirsikka

» Nimipäiväonnitteluja
14.08.17 11:26 kirjoittaja AnnSofi

» Anteeksiantamus
25.07.17 11:50 kirjoittaja Aamurusko

» Kesäjuhlia
12.07.17 11:52 kirjoittaja Kirsikka

» Rippikouluta....
22.06.17 11:13 kirjoittaja AnnSofi

» Uskon ydin pääsiäisen sanomassa = ilosanoma
13.04.17 12:20 kirjoittaja Kirsikka

» Sanaa tälle päivälle
18.03.17 18:32 kirjoittaja AnnSofi

» Ev.lut. kirkon tilasta.....
11.03.17 11:46 kirjoittaja Kirsikka

» Väärä syntikäsitys
04.03.17 19:33 kirjoittaja Kirsikka

Elokuu 2017
SuMaTiKeToPeLa
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
KalenteriKalenteri
Yhteistyökumppanit
ilmainen foorumi

The most tagged keywords
Kuukauden aktiivisimmat kirjoittajat
AnnSofi
 
Kirsikka
 
Aamurusko
 

Jaa | 
 

 Uskon ydin pääsiäisen sanomassa = ilosanoma

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Kirsikka
Admin
avatar

Viestien lukumäärä : 1812
Join date : 03.11.2013
Ikä : 73
Paikkakunta : Suomi

ViestiAihe: Uskon ydin pääsiäisen sanomassa = ilosanoma   13.04.17 12:20

Pääsiäisen tapahtumiin kiteytyy uskon ydin

Ajankohtaista  |  12.4.2017 klo 22.00, Mari Turunen


Kristinusko on ainoa maailmanuskonto, jonka symbolina on kidutusväline. 
Miksi symboliksi ei valittu vaikkapa Jeesuksen syntymään viittaavaa eläimen
syöttökaukaloa, vaan kuolemasta muistuttava risti?


Juhlakalenteriamme hallitsee kaksi merkittävää juhlaa: joulu ja pääsiäinen. Niillä on
juhlakrääsän alle helposti unohtuva, hätkähdyttävä viesti. Molemmat liittyvät kristinuskon
päähenkilön, Jeesuksen elämän taitekohtiin. Joulun ihme on, että universumien luoja syntyi
ihmiseksi, naisen kohdussa kehittyen. Pääsiäisenä kauhistumme, kuinka Jumala kuoli ihmisten
kiduttamana.
Suurenmoinen suunnitelma
Kaikki Raamatussa, aivan alkulehdiltä loppuun saakka, viittaa Jeesukseen.
– Jumalan ihmiseksi tulo oli valmisteltu, se oli ilmoitettu moneen kertaan, Raamatun opettaja
Pirkko Valkama vakuuttaa.
Hän muistuttaa, että Raamatun kuvaama pelastushistoria on kokonaisuus. Aabrahamista'
polveutui valittu kansa, jolle Jumala ilmoitti itsensä ja kertoi tulevasta pelastajasta sanoin ja
monin esikuvin. Vanha testamentti on siis pelastuksen valmistelua.
Jeesuskin korosti usein, että hän on tullut täyttämään kirjoitukset. Ylösnousemuksensa
jälkeenkin hän selitti opetuslapsijoukolle, mitä hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan
oli kerrottu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa.
Paitsi tarkasti pedattu tuleminen, Raamatun päähenkilön tehtäväkin oli poikkeuksellinen.
Jeesus syntyi kuollakseen.
Valkama huomauttaa, että Jumalan ihmiseksi tuloa ei tarvittu sen vuoksi, että Jumala voisi
opettaa tai tehdä ihmeitä. Hän opetti ja teki ihmeitä jo Vanhan testamentin aikaan.
– Ainoa syy Jeesuksen tulolle on meidän syntiemme kantaminen. Hänen koko elämänsä
tähtäsi siihen.


Maailman historian päänäytös

Jeesus puhui tulevasta kärsimyksestään opetuslapsille useaan kertaan. Ja aina siitä
opettaessaan, hän painotti nousevansa ylös kolmantena päivänä. Siitä huolimatta opetus
pelotti opetuslapsia.
– Kukaan ei ymmärtänyt, että Jeesus nousisi konkreettisesti, ruumiillisesti ylös kuolleista,
Valkama huomauttaa.
Jeesuksen kiduttaminen ja pilkkaaminen päättyivät Golgatan ristille. Se oli hirvittävää
katsottavaa. Seuraajien toivo raukeni tyhjiin, ja he reagoivat, kuka mitenkin: kieltäen,
kavaltaen, paeten. Jäljelle jääneet hiipivät yhteen lukittujen ovien taakse.
Vasta nähtyään kuoleman voittaneen Jeesuksen, heidän toivonsa elpyi.
Raamatun kuvaukset ylösnousseen kohtaamisista ovat puhuttelevia, Niistä näkyy opetuslasten
hämmennys. Joissakin tilanteissa opetuslapset eivät ensin edes tunnistaneet Jeesusta.
Jeesuksella oli uusi olomuoto, jossa hän kykeni ilmestymään lukittuun huoneeseen ja
katoamaan siitä yhtäkkiä.
Samalla hänen ruumiinsa oli niin konkreettinen, että Tuomas saattoi upottaa sormensa
haavoihin. Kyseessä ei ollut elvytetty ruumis vaan jotain suurenmoisempaa.


Seurakunnan alkuräjähdys

Neljänkymmenen päivän ajan toistuneet tapaamiset ylösnousseen Jeesuksen kanssa avasivat
seuraajien ymmärrystä.
– Ylösnousemus muutti koko histo­rian. Se on tae, että Jeesus oli hän, joka sanoi olevansa, eli
Jumalan Poika. Se osoitti myös, että sovituskuolema oli pitävä.
Tästä tuli myös opetuslasten julistuksen pääviesti. Jerusalemissa, samassa kaupungissa, 
jossa Jeesus oli surmattu, Pietari kuulutti: ”Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala
herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia.”
– Se oli seurakunnan alkuräjähdys. Ilman ylösnousemusta ehkä joku pieni lahko kokoontuisi
kerran vuodessa Jeesuksen haudalla muistelemassa hienoa opettajaa.
Pirkko Valkaman sormet palaavat yhä uudestaan Paavalin kirjeeseen Korinttilaisille. Sen
viidennessätoista luvussa apostoli kiteyttää pelastussanoman, evankeliumin. Apostoli
muistuttaa myös, että ilman ylösnousemusta, olisimme yhä syntiemme vallassa.
– Ei vain pääsiäisenä, vaan aina tulisi kertoa, miten Jumala valmisti pelastuksen ja että se on
vastaanotettavissa. Ei kristillisellä kirkolla ole muuta tehtävää kuin todistaa tästä.


Lupaus synnittömästä kehosta

Jeesuksen ylösnousemus on myös ­lupaus hänen seuraajilleen.
– Mekin saamme synnittömät ruumiit, raamatunopettaja huomauttaa.
Kuten Jeesuksella, ihmiselläkään ylösnousemusruumis ei tule olemaan aineeton. Samalla se 
on aivan erilainen kuin nykyinen kehomme. Selittäessään korinttilaisille mistä on kyse, 
Paavali ottaa käyttöön kielikuvan siemenestä, joka kylvetään maahan. Aikanaan maasta
nousee siemenen mukainen kasvi. Kuten kasvi, samoin ylösnousemusruumis on ihmeellisempi
kuin mitä nyt olemme. Toisaalta synnitön ruumis on tunnistettavissa. Taivaassakaan meistä ei
tule toistemme klooneja.

Japanissa lähetystyössä huomasin, että juhlat ovat hyvä tapa kertoa evankeliumia. Jouluna,
pääsiäisenä ja helluntaina näimme vaivaa järjestääksemme suuret juhlat, jotka osoittivat
vieraille, että juhlimme jotain fantastista, Pirkko Valkama vinkkaa.

Pirkko Valkama alleviivaa kuoleman voittamisen suuruutta. Tämä vihollisista viimeinen,
kuolema, tuli ihmisen osaksi ihmisen lankeemuksen seurauksena. Luomiskertomuksessa
kuvaatu kapina Jumalaa kohtaan aiheutti ihmisen hengellisen luoleman, eli eron Jumalasta.
Sen lisäksi ihmisen osaksi tuli ruumiillinen kuolema. Yhdessä hengellinen ja ruumiillinen
kuolema tarkoittavat ikuista kuolemaa. Näkymä on lohduton ja järkyttävä.

Tämä kumottiin ristill, Pirkko Valkama sanoo painokkaasti. Ristillä Jeesus tehtiin synniksi
edestämme. Jumala itse oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.

Pelastus tarkoittaa sitä, että vapaudumme hengellisestä kuolemasta, kun Jumalan Henki
tulee asumaan meihin. Lisöäksi vapaudumme kuoleman ruumiistä eli saamme ikuisen elämän.
Ihminen siirtyy kuoleman tilasta elämään.

Apostoli Paavali:
Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette
ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen
sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi. Ennen muuta annoin
teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa:
– – Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet
herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,niin kuin oli kirjoitettu, ja hän ilmestyi Keefakselle ja
sitten niille kahdelletoista.
Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä
elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja 
sitten kaikille apostoleille. Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin, joka olen kuin
keskosena syntynyt. (1. Kor 15: 1–8 )
Jeesuksen ylösnousemusta on sanottu pitävimmin todistetuksi historian tapahtumaksi.
1. Jeesus kuoli. Teloittamisesta vastasivat roomalaiset ammattisotilaat. Jeesuksen kuolema
todetaan myös Raamatun ulkopuolisissa lähteissä.
2. Jeesus haudattiin juutalaisen tuomioistuimen, Sandhedrinin jäsenen, Joosef Arimatealaisen
sukuhautaan.
3. Hauta oli tyhjä. Tämän totesivat myös roomalaiset ja juutalaiset. Ensimmäiset tyhjän
haudan todistajat olivat naisia, joita ei tuolloin pidetty pätevinä todistajina. Sepitettyyn
tarinaan heitä ei olisi kelpuutettu.
4. Mutta miten ruumis katosi? Jeesuksen vastustajat vartioivat hautaa. He eivät siis vieneet
ruumista. Entä varastivatko opetuslapset ruumiin? Se olisi mahdollista, jos he olisivat
hyötyneet siitä jotenkin. Mutta Apostolien teot kuvaava, että Jeesuksen kuoleman ja
ylösnousemuksen julistaminen eivät johtaneet heitä maineeseen ja rikkauksiin, vaan 
vankilaan ja teloitettavaksi. Olisivatko he olleet valmiita kuolemaan, jos olisivat tienneet
julistuksensa ylösnousemuksesta perättömäksi?
5. Opetuslapset muuttuivat. Jeesuksen raaka teloitus oli hänen seuraajilleen kauhistuttava
tilanne. He pelkäsivät henkensä edestä. Kuinka on mahdollista, että Pietari, joka pääsiäisenä
oli kieltänyt Jeesuksen, julisti muutamaa viikkoa myöhemmin rohkeasti Jerusalemissa
Jeesuksen sovituskuolemaa ja ylösnousemusta? Yksi mahdollisuus on hallusinaatiot. Mutta
hallusinaatio on yksilöllinen kokemus. Raamatun vastaus on: ylösnoussut Jeesus ilmestyi
opetuslapsille neljänkymmenen päivän ajan useita kertoja. Yhdellä kertaa paikalla oli 
viisisataa miestä.

_________________
Jeesus tulee pian! Paras on edessäpäin!
Takaisin alkuun Siirry alas
 
Uskon ydin pääsiäisen sanomassa = ilosanoma
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Kaarisillalla :: Sanaa tälle päivälle :: Mitä on uskoa Jeesukseen Kristukseen?-
Siirry: